تبلیغات

گروه سایبرے مهندس میرزابیگی

لَبَّیــــــــــــــک یا مَهدی(عَجّ)
photo #1
photo #2
photo #3
photo #4
photo #5
photo #6
photo #7
السلام علیک یا ابا صالح المهدی
لهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ
اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ
یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ
خدایا بلاء عظیم گشته و درون آشکار شد و پرده از کارها برداشته شد و امید قطع شدو زمین تنگ شد و از ریزش رحمت آسمان جلوگیرى شد و تویى یاور و شکوه بسوى تو است و اعتماد و تکیه ما چه در سختى و چه در آسانى بر تو است خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد
آن زمامدارانى که پیرویشان را بر ما واجب کردى و بدین سبب مقام و منزلتشان را به ما شناساندى به حق ایشان به ما گشایشى ده فورى و نزدیک مانند چشم بر هم زدن یا نزدیکتر اى محمد اى على اى على اى محمد
مرا کفایت کنید الزمان فریاد، فریاد، فریاد، دریاب مرا دریاب مرا دریاب مرا همین ساعت همین ساعت هم اکنون زود زود زود اى خدا اى مهربانترین مهربانان به حق محمد و آل پاکیزه اش
مولای ما كیست ؟ عبودیت چیست ؟

بخش سوم از سلسله مقالات پیوند غدیر و مهدویت:

 در لغت عرب مولا و عبد دو معنای مقابل و لازم و ملزوم یكدیگرند و با استفاده از هم معنا می شوند . مانند هنگامی كه بخواهیم رابطه‌ی پدری و فرزندی را معنا كنیم – كه قاعدتاً برای تبیین معنای هر یك باید از دیگری كمك گرفت - مولا كسی است كه خواسته‌اش برخواست و میل غلام پیشی بگیرد و مقدم باشد . مولویت ، یعنی « آقایی كردن» برای عبد و بنده‌ای كه دست به خدمت مولای خویش است . بنابراین وقتی پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله از مردم بر ولایت و سرپرستی و مولویت ائمه علیهم السلام پیمان گرفته‌اند ، در حقیقت آنها را ملزم داشته‌اند كه عبد ائمه علیهم السلام باشند.

 

 3.jpg

 

امام ، بالله مولای ماست

 باید توجه داشت كه مفهوم عبد در مقابل خداوند و ائمه علیهم السلام با هم تفاوتی ماهوی دارد خداوند سرپرست ماست ، اما سرپرست مستقل .

 ولی و صاحب اختیار ماست ، 

خش سوم از سلسله مقالات پیوند غدیر و مهدویت:

 در لغت عرب مولا و عبد دو معنای مقابل و لازم و ملزوم یكدیگرند و با استفاده از هم معنا می شوند . مانند هنگامی كه بخواهیم رابطه‌ی پدری و فرزندی را معنا كنیم – كه قاعدتاً برای تبیین معنای هر یك باید از دیگری كمك گرفت - مولا كسی است كه خواسته‌اش برخواست و میل غلام پیشی بگیرد و مقدم باشد . مولویت ، یعنی « آقایی كردن» برای عبد و بنده‌ای كه دست به خدمت مولای خویش است . بنابراین وقتی پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله از مردم بر ولایت و سرپرستی و مولویت ائمه علیهم السلام پیمان گرفته‌اند ، در حقیقت آنها را ملزم داشته‌اند كه عبد ائمه علیهم السلام باشند.

 

 3.jpg

 

امام ، بالله مولای ماست

 باید توجه داشت كه مفهوم عبد در مقابل خداوند و ائمه علیهم السلام با هم تفاوتی ماهوی دارد خداوند سرپرست ماست ، اما سرپرست مستقل .

 ولی و صاحب اختیار ماست ، اما این ولایت واین حق سلطه و استیلا را كسی به او نداده است . بلكه مستقیماً و ذاتاً این موقعیت را داراست . اما خداوند متعال می‌توان این مقام را به عده‌ای از مخلوقات خود بدهد و برای آنها چنین جایگاهی در نظر بگیرد و ولایت و سروری و آقایی آنها را بر سایر مخلوقات مسلم بداند . اینگونه ائمه علیهم السلام به واسطه‌ی قرارداد خدا و به دنبال خواست او ولی و مولای سایر مخلوقات خواهند بود و به اصطلاح این موقعیت را « بالله » دارا می‌شوند .

 در زیارت سیدالشهداء علیه السلام میخوانیم :

السلام علیك یا بن أمیرالمومنین عبدك و ابن عبدك و ابن امتك المقر بالرق ... قصد حرمك واستجار بمشهدك (1)

سلام بر تو ای پسر امیرمؤمنان ! غلام تو و پسر غلامت و كنیزت در حالی كه اقرار كننده به غلامی توست .. قصد حرمت را كرده است و مجاور محل شهادت تو شده .

 

رقیت ،‌ظهور دیگر عبودیت

 در این فراز شریف ، از عبودیت و بندگی با تعبیر« رقّیّت» نام برده شده است .رقّیّت به مفهوم غلامی است و به كسی گفته می شود كه مالكی دارد ، مالك سرور اوست و بر غلام ولایت دارد . به این ترتیب مولی بر عبد خود و مالك بر مملوك خود سلطنت و ولایت ، حق امر و نهی و برتری و غلبه پیدا می‌كند .

خدا كه مالك حقیقی همه‌ی مخلوقات است ، این حق را به ائمه علیهم السلام نیز اعطا كرده است و چون مالك ، حق ولایت و آقایی و فرمانبری بر مملوك خود دارد ، بنابراین ائمه علیهم السلام به واسطه‌ی خدا ولی مومنین هستند .

خداوند متعال مالكیت و ولایت را به پیامبر ، امیرالمومنین و سایر ائمه صلوات الله علیهم عطا كرده و قلمروی آن را در تمامی امور قرار داده است . بنابراین مومنان در عین حال كه ائمه را نمی‌پرستند و آنان را ولی مستقل نمی‌دانند ، به اطاعت كامل و بدون قید و شرط آنان اعتقاد دارند و آن را اعطا و فضل الهی در حق موالیان خود می‌دانند .

 

36.jpg 

 

مولای ما كیست؟

امروز مولای ما كیست و چه كسی صاحب و مالك ماست و كیست كه بر ما حق آقایی دارد و ما به پذیرش ولایتش ملزمیم ؟

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در خطبه‌ی غدیر او را اینگونه معرفی می كنند :

ألا إن خاتم الائمه منا القائم المهدی

بدانید آخرین امامان از ما قیام كننده‌ی مهدی است .

ألا إنه قد بشر به من سلف من القرون بین یدیه

اوست كه پیشینیان از قرن‌های گذشته به او بشارت داده‌اند .

ألا إنه الباقی حجه و لاحجه بعده ولا حق إلا معه و لانور إلا عنده

اوست كه به عنوان حجت باقی می‌ماند و بعد از او حجتی نیست ، هیچ حقی نیست مگر همراه او ، و هیچ نوری نیست مگر نزد او .

ألا و إنه ولی الله فی أرضه و حكمه فی خلقه و امینه فی سره و علانیته (2)

 بدانید كه اوست ولی خدا در زمین و حكم كننده‌ی او بین خلقش و امین او بر نهان و آشكارش .

 او همان امام زمان دوست داشتنی ماست كه امروز به یمن نفسهایش زنده‌ایم و به بركت لطفش رزق و روزیمان می‌دهند . او همان امام زمانی است كه نعمتی به عظمت او و منتی به سنگینی او به احدی عطا نشده ، او همان « آب رحیم » ، همان پدر مهرورز است .همان صاحب اختیاری كه از ما به خودمان مهربانتر است و صلاحمان را نیكوتر می‌شناسد و بیش از خود ما دلشوره و نگرانی ما را دارد . اینگونه ، سروری و مالكیت او و غلامی و رقیت ما رابطه‌ای تكلف آور و زحمت خیز و از سر اجبار و اكراه نیست . پدر اختیار دارد برای فرزندش تصمیم بگیرد ، به او امر و نهی كند ، به او مسئولیتی بدهد و از او اطاعت طلب كند . اما در عین حال به كودكش عشق می ورزد و حواسش تماماً به اوست . زحمت او را می‌كشد، پای فرزندش پیر می شود و عمر و هزینه و امكانات می‌گذارد . پس من و تو برده‌ی ائمه‌ نیستیم كه خادم و غلام هستیم و این بندگی و عبودیت را با دل و جان خریده‌ایم و عاشقانه پذیرفته‌ایم.

 

 مراتب اقرار به مولویت

 اقرار به مولویت امام علیه السلام و عمل به لوازم آن ، دارای مراتب و پله‌های مختلفی است كه با ایمان شخص رابطه ‌ای مستقیم دارد . یعنی هر چه ایمان فرد كامل‌تر وافزون‌تر باشد ، این مراتب والاتر خواهند بود . نخستین قدم این است كه بنده برای مولایش حق امر ونهی قائل باشد .

یعنی اطاعت او را واجب بداند و برای او موقعیت فرمانبرداری در نظر بگیرد و خود را در جایگاه فرمانبری قرار دهد . از آنجا كه امام عصر علیه السلام ولی الله است ، این حق را از جانب خداوند دارد و اقرار به این ولایت ، نخستین پله‌ی ایمان آدمی را تشكیل می‌دهد .

 مرتبه‌ی دوم این است كه عبد در هر امری به جهت حركت مولایش نظر كند و در هر راه كه می‌رود به رد پای مولایش بسنجد و قلب و زبان و روح و بیانش را به سمت و سوی سرورش سوق دهد .

 اما مرتبه‌ی بالاترین و مقام برتری را كسی دارد كه مالكیت صاحب الزمان علیه السلام را به تمامی درك كرده است . اینگونه فردی هر چه دارد از برای مولایش می‌داند و تمام داراییش را در حقیقت ملك آقایش می‌شمرد و از همه‌ی آنها به نفع ولی نعمتش بهره می گیرد .

اگر من و تو خشنودی حضرتش را بر میل خود ترجیح ‌دهیم و در فضای فكرمان رضای او را ملاك عمل كنیم و از امكاناتمان جز در راه مطلوب او استفاده ننماییم ،‌مقدمه‌ی این درجه را فراهم كرده‌ایم و زمینه‌ساز نیل به این هدف گشته‌ایم .

 

پی نوشتها :

(1)             بحارالانوار ، ج 101 ، ص 199.

(2)             اسرار غدیر ، ص 126 ، 127 و 160.




طبقه بندی: اباصالح،
  03:44 ب.ظ  جمعه 3 آبان 1392  هادی پاک نژاد

 
?