تبلیغات

گروه سایبرے مهندس میرزابیگی

لَبَّیــــــــــــــک یا مَهدی(عَجّ)
photo #1
photo #2
photo #3
photo #4
photo #5
photo #6
photo #7
السلام علیک یا ابا صالح المهدی
لهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ
اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ
یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ
خدایا بلاء عظیم گشته و درون آشکار شد و پرده از کارها برداشته شد و امید قطع شدو زمین تنگ شد و از ریزش رحمت آسمان جلوگیرى شد و تویى یاور و شکوه بسوى تو است و اعتماد و تکیه ما چه در سختى و چه در آسانى بر تو است خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد
آن زمامدارانى که پیرویشان را بر ما واجب کردى و بدین سبب مقام و منزلتشان را به ما شناساندى به حق ایشان به ما گشایشى ده فورى و نزدیک مانند چشم بر هم زدن یا نزدیکتر اى محمد اى على اى على اى محمد
مرا کفایت کنید الزمان فریاد، فریاد، فریاد، دریاب مرا دریاب مرا دریاب مرا همین ساعت همین ساعت هم اکنون زود زود زود اى خدا اى مهربانترین مهربانان به حق محمد و آل پاکیزه اش
چهل حدیث از امام هادی(ع) قسمت 1

حضرت امام هادی (ع)

1- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : مَنِ اتَّقی اللهَ یُتَّقی، وَ مَنْ أطاعَ اللّهَ یُطاعُ، وَ مَنْ أطاعَ الْخالِقَ لَمْ یُبالِ سَخَطَ الْمَخْلُوقینَ، وَمَنْ أسْخَطَ الْخالِقَ فَقَمِنٌ أنْ یَحِلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقینَ.

«بحارالأنوار، ج 68، ص 182، ح 41»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: كسی كه تقوی الهی را رعایت نماید و مطیع احكام و مقرّرات الهی باشد، دیگران مطیع او می شوند و هر شخصی كه اطاعت از خالق نماید، باكی از دشمنی و عداوت انسان ها نخواهد داشت; و چنانچه خدای متعال را با معصیت و نافرمانی خود به غضب درآورد، پس سزاوار است كه مورد خشم و دشمنی انسان ها قرار گیرد.

 

 

2- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : مَنْ أنِسَ بِاللّهِ اسْتَوحَشَ مِنَ النّاسِ، وَعَلامَةُ الاُْنْسِ بِاللّهِ الْوَحْشَةُ مِنَ النّاسِ.

«عُدّة الداعی، ص 208»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: كسی كه با خداوند متعال مونس باشد و او را أنیس خود بداند، از مردم احساس وحشت می كند.

و علامت و نشانه أنس با خداوند وحشت از مردم است ـ یعنی از غیر خدا نهراسیدن و از مردم احتیاط و دوری كردن ـ..

 

 

3- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : السَّهَرَ أُلَذُّ الْمَنامِ، وَ الْجُوعُ یَزیدُ فی طیبِ الطَّعامِ.

«بحارالانوار، ج 84، ص 172»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: شب زنده داری، خواب بعد از آن را لذیذ می گرداند; و گرسنگی در خوشمزگی طعام می افزاید ـ یعنی هر چه انسان كمتر بخوابد بیشتر از خواب لذت می برد و هر چه كم خوراك باشد مزّه غذا گواراتر خواهد بود.

 

 

4- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ كَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّكَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِكَ كَقَلْبِكَ لَهُ.

«بحار الأنوار، ج 75، ص 369، ح 4»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: از كسی كه نسبت به او كدورت و كینه داری، صمیّمیت و محبّت مجوی. همچنین از كسی كه نسبت به او بدگمان هستی، نصیحت و موعظه طلب نكن، چون كه دیدگاه و افكار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها می باشد.

 

 

5- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : الْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ، وَالزَّهْوُ جالِبُ الْمَقْتِ، وَالْعُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ داع إلَی الْغَمْطِ وَالْجَهْلِ، وَالبُخْلُ أذَمُّ الاْخْلاقِ، وَالطَّمَعُ سَجیَّةٌ سَیِّئَةٌ.

«بحارالأنوار، ج 69، ص 199، ح 27»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: حسد موجب نابودی ارزش و ثواب حسنات می گردد. تكبّر و خودخواهی جذب كننده دشمنی و عداوت افراد می باشد. عُجب و خودبینی مانع تحصیل علم خواهد بود و در نتیجه شخص را در پَستی و نادانی نگه می دارد. بخیل بودن بدترین اخلاق است; و نیز طَمَع داشتن خصلتی ناپسند و زشت می باشد.

 

 

6- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : الْهَزْلُ فكاهَةُ السُّفَهاءِ، وَ صَناعَةُ الْجُهّالِ.

«الدرّة الباهرة، ص 42»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: مسخره كردن و شوخی های - بی مورد - از بی خردی است و كار انسان های نادان می باشد.

 

 

7- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ.

«أعیان الشّیعة، ج 2، ص 39»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: دنیا همانند بازاری است كه عدّه ای در آن ـ برای آخرت ـ سود می برند و عدّه ای دیگر ضرر و خسارت متحمّل می شوند.

 

 

8- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : النّاسُ فِی الدُّنْیا بِالاْمْوالِ وَ فِی الاْخِرَةِ بِالاْعْمالِ.

«أعیان الشّیعة، ج 2، ص 39»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: مردم در دنیا به وسیله ثروت و تجمّلات شهرت می یابند ولی در آخرت به وسیله اعمال محاسبه و پاداش داده خواهند شد.

 

 

9- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : مُخالَطَةُ الاْشْرارِ تَدُلُّ عَلی شِرارِ مَنْ یُخالِطُهُمْ.

«مستدرك الوسائل، ج 12، ص 308، ح 14162»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: همنشین شدن و معاشرت با افراد شرور نشانه پستی و شرارت تو خواهد بود.

 

 

10- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : أهْلُ قُمْ وَ أهْلُ آبَةِ مَغْفُورٌ لَهُمْ، لِزیارَتِهِمْ لِجَدّی عَلی ابْنِ مُوسَی الرِّضا - علیه السلام - بِطُوس، ألا وَ مَنْ زارَهُ فَأصابَهُ فی طَریقِهِ قَطْرَةٌ مِنَ السَّماءِ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَی النّارِ.

«عیون أخبار الرّضا - علیه السلام -، ج 2، ص 260، ح 22»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: أهالی قم و أهالی آبه ـ یكی از روستاهای حوالی ساوه ـ آمرزیده هستند به جهت آن كه جدّم امام رضا - علیه السلام - را در شهر طوس زیارت می كنند. و سپس حضرت افزود: هر كه جدّم امام رضا - علیه السلام - را زیارت كند و در مسیر راه صدمه و سختی تحمّل كند خداوند آتش را بر بدن او حرام می گرداند.

 

 

11- عَنْ یَعْقُوبِ بْنِ السِّكیتْ، قالَ: سَألْتُ أبَاالْحَسَنِ الْهادی - علیه السلام - : ما بالُ الْقُرْآنِ لا یَزْدادُ عَلَی النَّشْرِ وَالدَّرْسِ إلاّ غَضاضَة؟

قالَ - علیه السلام - : إنَّ اللّهَ تَعالی لَمْ یَجْعَلْهُ لِزَمان دُونَ زَمان، وَلالِناس دُونَ ناس، فَهُوَ فی كُلِّ زَمان جَدیدٌ وَ عِنْدَ كُلِّ قَوْم غَضٌّ إلی یَوْمِ الْقِیامَةِ.

«أمالی شیخ طوسی، ج 2، ص 580، ح 8»

یكی از اصحاب حضرت به نام ابن سِكیّت گوید: از امام هادی - علیه السلام - سؤال كردم: چرا قرآن با مرور زمان و زیاد خواندن و تكرار، كهنه و مندرس نمی شود; بلكه همیشه حالتی تازه و جدید در آن وجود دارد؟ امام - علیه السلام - فرمود: چون كه خداوند متعال قرآن را برای زمان خاصّی و یا طایفه ای مخصوص قرار نداده است; بلكه برای تمام دوران ها و تمامی اقشار مردم فرستاده است، به همین جهت همیشه حالت جدید و تازه ای دارد و برای جوامع بشری تا روز قیامت قابل عمل و اجراء می باشد.

 

 

12- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : الْغَضَبُ عَلی مَنْ لا تَمْلِكُ عَجْزٌ، وَ عَلی مَنْ تَمْلِكُ لُؤْمٌ.

«مستدرك الوسائل، ج 12، ص 11، ح 13376»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: غضب و تندی در مقابل آن كسی كه توان مقابله با او را نداری، علامت عجز و ناتوانی است، ولی در مقابل كسی كه توان مقابله و رو در روئی او را داری علامت پستی و رذالت است.

 

 

13- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : یَاْتی عَلماءُ شیعَتِنا الْقَوّامُونَ بِضُعَفاءِ مُحِبّینا وَ أهْلِ وِلایَتِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ، وَالاْنْوارُ تَسْطَعُ مِنْ تیجانِهِمْ.

«بحارالأنوار، ج 2، ص 6»

فرمود: علماء و دانشمندانی كه به فریاد دوستان و پیروان ما برسند و از آن ها رفع مشكل نمایند، روز قیامت در حالی محشور می شوند كه تاج درخشانی بر سر دارند و نور از آن ها می درخشد.

 

 

14- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : لِبَعْضِ قَهارِمَتِهِ: اسْتَكْثِرُوا لَنا مِنَ الْباذِنْجانِ، فَإنَّهُ حارٌّ فی وَقْتِ الْحَرارَةِ، بارِدٌ فی وَقْتِ الْبُرُودَةِ، مُعْتَدِلٌ فِی الاْوقاتِ كُلِّها، جَیِّدٌ عَلی كلِّ حال.

«الكافی، ج 6، ص 373، ح 2»

امام هادی - علیه السلام - به بعضی از غلامان خود فرمود: بیشتر برای ما بادمجان پخت نمائید كه در فصل گرما، گرم و در فصل سرما، سرد است; و در تمام دوران سال معتدل می باشد و در هر حال مفید است.

 

 

15- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : التَّسْریحُ بِمِشْطِ الْعاجِ یُنْبُتُ الشَّعْرَ فِی الرَّأسِ، وَ یَطْرُدُ الدُّودَ مِنَ الدِّماغِ، وَ یُطْفِیءُ الْمِرارَ، وَ یَتَّقِی اللِّثةَ وَ الْعَمُورَ.

«بحارالأنوار، ج 73، ص 115، ح 16»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: شانه كردن موها به وسیله شانه عاج، سبب روئیدن و افزایش مو می باشد، همچنین سبب نابودی كرم های درون سر و مُخ خواهد شد و موجب سلامتی فكّ و لثه ها می گردد.

 

 

16- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : اُذكُرْ مَصْرَعَكَ بَیْنَ یَدَی أهْلِكَ لا طَبیبٌ یَمْنَعُكَ، وَ لا حَبیبٌ یَنْفَعُكَ.

«أعلام الدّین، ص 311»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: بیاد آور و فراموش نكن آن حالت و موقعی را كه در میان جمع اعضاء خانواده و آشنایان قرار می گیری و لحظات آخر عمرت سپری می شود و هیچ پزشكی و دوستی ـ و ثروتی ـ نمی تواند تو را از آن حالت نجات دهد.

 

 

17- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : إنَّ الْحَرامَ لا یَنْمی، وَإنْ نَمی لا یُبارَكُ فیهِ، وَ ما أَنْفَقَهُ لَمْ یُؤْجَرْ عَلَیْهِ، وَ ما خَلَّفَهُ كانَ زادَهُ إلَی النّارِ.

«الكافی، ج 5، ص 125، ح 7»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: همانا ـ اموال ـ حرام، رشد و نموّ ندارد و اگر هم احیاناً رشد كند و زیاد شود بركتی نخواهد داشت و با خوشی مصرف نمی گردد. و آنچه را از اموال حرام انفاق و كمك كرده باشد أجر و پاداشی برایش نیست و هر مقداری كه برای بعد از خود به هر عنوان باقی گذارد معاقب می گردد.

 

 

18- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : اَلْحِكْمَةُ لا تَنْجَعُ فِی الطِّباعِ الْفاسِدَةِ.

«نزهة النّاظر و تنبیه الخاطر، ص 141، ح 23»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: حكمت اثری در دل ها و قلب های فاسد نمی گذارد.

 

 

19- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : مَنْ رَضِی عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السّاخِطُونَ عَلَیْهِ.

«بحارالأنوار، ج 69، ص 316، ح 24»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: هر كه از خود راضی باشد بدگویان او زیاد خواهند شد.

 

 

20- قالَ الإمامُ الهادی - علیه السلام - : اَلْمُصیبَةُ لِلصّابِرِ واحِدَةٌ وَ لِلْجازِعِ اِثْنَتان.

«بحارالأنوار، ج 75، ص 369»

امام هادی - علیه السلام - فرمود: مصیبتی كه بر كسی وارد شود و صبر و تحمّل نماید، تنها یك ناراحتی است; ولی چنانچه فریاد بزند و جزع كند دو ناراحتی خواهد داشت. 



  10:28 ب.ظ  شنبه 27 مهر 1392  محمد عبداله زاده

 
?